آفتاب

فیلم: مریم میرزاخانی | وقتی مریم میرزاخانی از خودش می گوید! +ویدیو

فیلم: مریم میرزاخانی | وقتی مریم میرزاخانی از خودش می گوید! +ویدیو

فیلم: مریم میرزاخانی | مرگ مریم میرزاخانی در روزهای گذشته یکی از موضوعات مورد بحث در فضای مجازی بوده است. در این فیلم، مریم میرزاخانی از خودش سخن می گوید. فیلم مریم میرزاخانی با زیرنویس فارسی را در ادامه می بینید...


بیشتر بخوانید:  همسر مریم میرزاخانی کیست؟

 مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان ایرانی، استاد دانشگاه استنفورد و نخستین زنی که توانست برنده مدال فیلدز شود، 24 تیرماه به دلیل ابتلا به سرطان در چهل سالگی درگذشت. مریم میرزاخانی در سال 2014 به خاطر کار روی "دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها" برنده مدال فیلدز شد، که بالاترین جایزه در ریاضیات است.

ثمره زندگی 40 ساله این نابغه ریاضی، از سالهای تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران تا سال‌های مدال آوریش در المپیاد جهانی ریاضی 94 و 95 میلادی، و یا تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی شریف که منجر به بورسیه تحصیل در دانشگاه هاروارد شد، نشان از عشق بی‌پایان او به این دنیای پیچیده داشت.

مریم میرزاخانی در کنار فعالیت‌های علمی‌اش به تدریس در دانشگاه پرینستون و استانفورد آمریکا نیز مشغول بود و دانشجویان بسیاری را از ذهن پربار خود بهره‌مند می‌کرد. آخرین درخشش او سال گذشته، در عضویت آکادمی ملی علوم شکل گرفت.

عشق و علاقه‌ این بانوی جوان به دنیای پیچیده ریاضیات در کلامش به خوبی دیده می‌شود. در زیر فیلمی از مریم میرزاخانی را مشاهده می کنید که در آن جملاتی درباره خودش و ریاضی بیان می کند.

کد N1735816

وبگردی